Wednesday, December 22

Kisah Ibu...

Salam semua..uit dah lama tak menulis blog ni...kali ni nak cerita pasa ibu lagi. Ibu, umi, mak, mama atau mami semua orang yang sama. Yang kita panggil untuk orang yang melahirkan kita. Aku fikir kita patut rasa bersyukur jika kita masih ada mak. Kita patut membahagiakan mereka dan jangan sakitkan hati mereka.. Cuti sekolah aku spend masa sebulan lebih kat kampung semata-mata nak dekat dengan mak. Bawa mak pergi pasar, bawa mak pergi melawat sedara-mara, bawa mak pergi klinik, berborak-borak ngan mak..dll.

Kat sini nak share satu insiden yang aku lihat masa pergi klinik kat Segamat.
Masa pergi klinik tu aku terpandang sebuah kereta yang dipandu oleh seorang perempuan. sebelahnya ada seorang yang agak berumur, aku fikir tentu maknya. Mak dia tu pegang baby, tentulah baby perempuan yang bawa kereta kan...takkan lah baby orang yang berumur tu. Perempuan tu parking kereta, parking pun tak betul. Bukan apa, ia akan menyusahkan orang, menghalang laluan kereta lain. Tak perlah ikut dialah...Tapi tiba-tiba......................perempuan tu marah mak dia. Bagi aku kalau nada suara dah tinggi tu, kira marahlah..."Laa...apa lagi turunlah!!" nada suara perempuan tu marah mak dia. Walau itu jer yang aku dengar, tapi begitu terkesan dihati aku. Sanggup dia tengking mak dia macam tu. dah lah tolong pegangkan baby dia. Sampai hatikan......Walaupun, itu bukan mak dia tak boleh ker cakap elok-elok, bersopan santun dengan orang yang lebih tua...Kempen Budi Bahasa lah pulak..hehe..Apa2 pun sayangi mak kita. Tanpa dia siapalah kita sekarang....lagi satu Budi Bahasa Budaya Kita...

No comments:

Post a Comment